Gud är en

Häromdagen blev jag ifrågasatt om Treenigheten. Eller inte direkt ifrågasatt, men frågan fanns där. Inte bara den vanliga "jag förstår inte, kan du förklara?" utan istället "Treenigheten finns ej. Jesus är Guds son, inte Gud." Hm. Knepigt tänkte jag. Illa att man bara inte lärde sig mera bibelställen utantill när man väl hade chansen i skolan. För jag vet ju att det står i biblen att Gud och Jesus är ett, eller?
Hm..
Så det var det första jag gjorde imorse. Hade ett litet bibelstudium för mig själv, det tog inte lång tid innan jag hittade vad jag sökte. Det finns inga oklarheter, hela Johannes är fyllt.

Joh 1:1
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."
Joh 10:30
"Jag och Fadern är ett."
Joh 14:10-11
"Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro det för gärningarnas skull."
Joh 17:11
"Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig. för att de ska vara ett, liksom vi är ett."

Jag är inte osäker på vad jag tror på. Men det är nyttigt att påminna sig och se till att man får mer kött på benen - på eget initiativ.

Nåja, nu ska jag gymma, äntligen är jag frisk :)

-M<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0