tankesmedja

Dagens mer eller mindre smarta tankar so far...

Undrar om mörkhyade människor tål starkt solljus bättre än ljusa...?

Jag är uppväxt med två diabetiker i mitt hem. Ena är min storasyster. jag kommer ihåg när hon fick diabetes. Vi var små och jag blev mycket arg på henne för hon drack upp all saft och skämde ut mig genom att gå på toa hela tiden - vi var på en buss i finland. Den andra är min låtsas lillebror Max.
Mirjam sköter ju sig själv och jag har egentligen aldrig behövt tänka på det, såvida hon inte har kommit väldigt lågt. Max däremot har jag varit en uns mer involverad i. Men bara att vara i en sådan familj medför ju att man lär sig om det.
Detta har jag funnit vara en väldigt god erfarenhet. Jag har stött på endel - främst killar - som har diabetes men struntar blankt i den. De ligger högt hela tiden! Om du är en av dem, eller om du känner en av dem kan jag informera dig om diverse saker som högt blodsocker medför:
  • Psykisk instabilitet. (när jag och en viss annan var till läkaren i sommras för att kolla upp ett knä var denna människa oxå väldigt hög. Jag förklarade för läkaren att han oftast va det. då frågade läkaren "är du deprimerad?" "önskar du att dö?" Och var stenseriös. det låg även något i hennes frågor.)
  • Det går inte att bygga muskler förrän man tränat så pass länge att blodsockret gått ner
  • Det skadar levern
  • Det skadar lederna
Jag önskar jag kunde bli helt frisk så att jag kan träna!

Imorrn kommer David, det ser jag hemskt mycket fram emot!

Jag är inne i en Vampyr fas.

- M<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0