tankeställare..

Jag gör en litteratur studie om anorexia nervosa. Det är faktiskt mycket intressant, men jag är mäkta glad att vi gjorde om på övervåningen så jag har en skön stol och ett bra skrivbord att arbeta vid. (tack till en kärleksfull mamma).
Nåväl. Jag läser som sagt mycket litteratur av allehanda slag, och idag påbörjade jag boken "Att svälta för att överleva" skriven av Tove Hvid.

Jag blev så tagen av inledningen att jag behöver skriva lite om den. Den står skriven här nere i kursiverat. Jag skrev endel i fetstil, eftersom att de gav mig en extra tankeställare.


Anorexi är inte en sjukdom
- och handlar inte om mat
.

Anorexi är ett sätt att överleva
- genom att svälta sig
- genom att kanske svälta sig till döds.

Anorexi är ett språk
- ett stumt kroppsspråk
- utvecklat när hon ropat och ropat utan att bli hörd.

Anorexi är när livet har gått i baklås.

Anorexi är uppror
- och upprörande.

Anorexi är kontroll.

Anorexi är maktlöshet
- är när det helt enkelt blivit för mycket.

Anorexi är styrka som är avig.

Anorexia är ett fängelse av föreställningar
- om läcker mat som det är tillträde förbjudet till.

Anorexi är att svälja vreden.

Anorexi är att övervinna osynliggörandet
- genom att bli mycket, mycket liten
- att ta mer plats genom att ta mindre plats.

Anorexi är inte ett problem
- det är lösningen på ett problem
.

Anorexi är - för somliga - vägen till ren ande.

Anorexi är inte bara för anorektiker.
Vi - kvinnor - har alla en anorektiker inom oss
.

Anorexi är ett kvinnligt uttryckssätt
- ett gåtfullt, motsägelsefullt svar på en motsägelsefull situation.


Jag kom på mig själv med att förstå och hålla med. Ingen kan nog förstå hur det är att vara anorektiker. Men jag har insett, efter endel tankeprocess, att det är en lösning på ett problem. Och jag förstår fullt ut vad hon menar med att i alla bor en anorektiker.
Skrämmande, men sant.

- M<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0